Lagar om näthandel

I detta avsnittet tänkte jag ta upp vilket lagar som gäller för näthandel lite kortfattat

Vilka lagar finns i sverige för näthandel? En lag vi har är distans och hemförsäljningslagen som går ut på att kunden har rätt att ångra sitt köp och skicka tillbaka varan, och få pengarna tillbaka inom 2 veckor från att varan mottagis, om varan är i nyskick och oanvänd/oförbrukat. Detta gäller vid köp över 300kr.

Om det är fel på varan ursprunglig kan du skicka tillbaka de flesta varor i alla fall elektroniska i upp till 3 år, om varan är över ett halvår så är de kundens uppgift att bevisa att skadan/felet inte är självförvållande vilket inte alltid är så lätt.

Om företagen inte följer detta kan man anmäla de till allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) som då kan kräva företagen göra rätt för sig eller hamna på en svartlista ditt företag inte vill komma. Det är dålig PR och kan leda till konsikvenser.

Arn är för dig som behöver hjälp med råd, vill anmäla ett företag eller är almänt missnöjd.


Företagens ansvar

Företag får inte ljuga i marknadsföring, total priser ska vara tydliga, företags uppgifter ska vara tydliga, maximal leverans tid ska finnas. med mera som garanterier, ångerrätt, reklamation, manual på svenska, och säkra betallösningar. ALLT detta ska företaget ansvara för och till sist att inte sälja till omyndiga personer.

Så ska du öppna ett företag / näthandel tänk på allt detta


© 2014 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode